Zero Waste alternatieven voor de goodiebag

Een goodiebag is allesbehalve “Zero Waste”

Een goodiebag, we kennen het allemaal. Wandel je een beurs of ander evenement binnen, krijg je voor je het weet een zak vol prullen in je handen. De zak bestaat uit promotie-artikelen. Bedrijven willen dat je hun producten leert kennen en doen je een “gift” om ze uit te proberen. Hebben ze niet de mogelijkheid om jou een deel van hun product te schenken, dan geven ze je graag een balpen, jojo, zaklamp, paraplu, … of eender wat met hun logo er op. In de hoop dat je het merk, de organisatie of het bedrijf niet zal vergeten.

Ik liep nog niemand tegen het lijf die vol enthousiasme navertelde dat hij zo’n mooie balpen gekregen had van bedrijf x, dat dit hem overhaalde om klant te worden. In veel gevallen belandt de balpen tussen de honderden andere gratis balpennen in een lade of op de bureau om eventueel gebruikt te worden als alle andere balpennen ooit leeg zijn.

Je doet je klanten geen plezier door hen meer prularia te geven voor in de rommelschuif. Je schopt als bedrijf gewoon naast het doel. Dat is zonde van de onnodige productie van nieuwe spullen én van het geld. Klanten zullen langer en meer over jouw product spreken door een leuke ervaring en een goede service.

Ecologische goodiebag?

ecologische goodiebag illustratie

Bedrijven en organisaties varen mee op het verhaal rond duurzaamheid. Je ziet steeds meer katoenen goodiebags met herbruikbare drinkbussen, “ecologische” balpennen of gadgets gemaakt uit duurzamer materiaal. Veel klanten hebben thuis al een drinkbus of voldoende balpennen en katoenen zakjes, waardoor je ook hier onnodig een productie van nieuwe spullen op gang brengt. Zo belanden ook de duurzame spullen in een kast zonder benut te worden. Wat niet gebruikt wordt, is waste, en allesbehalve duurzaam.

Je bedrijf duurzaam in de kijker zetten

Als bedrijf of organisatie heb je natuurlijk alle recht om je producten in de kijker te zetten. Tenslotte lever je zo je klanten een dienst en zonder omzet kan een bedrijf niet draaien. Maar hoe kan je als een bedrijf je producten op een duurzame manier in de kijker zetten of je trouwe klanten belonen?

Denk vooral wat je wil bereiken met je “geschenk”. Wil je dat mensen over jouw product napraten? Of wil je dat ze meer vrienden meebrengen naar je evenement? Wanneer je weet wat je doel is, zal je merken dat balpennen, paraplu’s en jojo’s hier gewoon niets mee te maken hebben, maar dat alles draait om mooie herinneringen, napraten en belevingen!

Wanneer je weet wat je doel is, zal je merken dat balpennen, paraplu’s en jojo’s hier gewoon niets mee te maken hebben, maar dat alles draait om mooie herinneringen, napraten en belevingen!

Tips voor een duurzaam alternatief van de goodiebag:

#1: De VIP-avond

Beloon (trouwe) klanten of beursgangers met een uitnodiging voor een VIP-avond waar ze producten kunnen uitproberen en aan een goedkoper tarief kunnen winkelen. Laat die avond experten meer uitleg geven. Vergeet ook geen bloggers en vloggers of eventueel zelf, afhankelijk van het onderwerp, journalisten uit te nodigen om een review te schrijven. Een VIP avond organiseren kost tijd en brengt ook wat kosten met zich mee. Maar de avond zelf zullen klanten ook artikelen aankopen, producten die ze zélf gekozen hebben en die niet in hun handen geduwd werden. Laat je klanten ook weten dat ze een vriend of vriendin mogen mee brengen en je hebt misschien enkele nieuwe vaste klanten bij.

#2: Vertel je verhaal

Heb je een organisatie met een verhaal? Het productieproces van nieuwe producten, het ontstaan van een brouwerij, … het zijn zaken waar klanten nieuwsgierig naar kunnen zijn. Sta je op een beurs of jaarmarkt, werk dan vanuit dat verhaal. Een audiovisuele presentatie, goede verteller, sketch, … het kan wonderen doen.

#3: Schenk het nét niet gratis

Stel, je organiseert een beurs waar je kraantjeswater wil promoten. Je gaat er van uit dat niet iedereen een eigen drinkfles mee heeft en wou er graag toch een aantal uitdelen. Om het duurzaam te houden kies je voor RVS drinkbussen. Die zijn het best afwasbaar en dat is hygiënisch om de drinkbussen aan de hand van statiegeld in bruikleen aan te bieden. Een andere optie is om ze aan een zeer laag bedrag te verkopen. Dat bedrag mag een symbolische euro zijn. Dit dient alleen om mensen er bij stil te laten staan “heb ik dit wel nodig”? Gratis spullen worden vaak gewetenloos aanvaard. Dit kan je ook toepassen met katoenen zakken, balpennen, …

#4: Een kortingsbon

Dit oude trucje werkt nog steeds goed. Geef iemand een kortingsbon, zodat de klant zélf kan beslissen wat hij nodig heeft en waar hij korting op wenst. Op die manier heb je ook meteen als bedrijf een goed zicht op welke producten écht waardevol zijn. Zelden geven bedrijven korting op de broodnodige producten. Meestal wordt net datgene dat niet goed verkoopt aangeboden, maar schenk je de klant écht wel een plezier door minder interessante of ongezonde producten voor hem aan te bieden? Is er een verschil dat ofwel de winkel of de klant het in de vuilbak gooit na amper gebruikt te hebben? Onlangs gaf Delhaize korting op alle gezonde producten. Dat was een mooie actie. Op die manier toon je als bedrijf dat je het beste wil voor je klant.

#5: Laat je klant alles beleven

Zorg ervoor dat je klant je product kan voelen, ruiken, proeven, horen én zien. Zorg dat hij deze ervaring nooit vergeet, zodat hij dit wil navertellen.

#6: Schenk staaltjes, maar zonder afval

Staaltjes zijn onmisbaar in zo’n goodiebag. Toch worden ze niet altijd gebruikt. De klant heeft er niet steeds interesse in. Interessanter is de klant in de winkel of op de beurs een staaltje zelf laten kiezen. Schenk hem een leeg, herbruikbaar potje dat hij kan laten opvullen met een product in de winkel of op de beurs naar keuze. Je kan de klant warm maken om het potje terug te brengen naar je winkel of zaak, eventueel met een korting op een aankoop. Jij kan het potje dan hergebruiken.

#7: Schenk spullen die opgebruikt worden

Wil je toch iets tastbaar geven? Wat dacht je van een lekker, duurzaam, vegan hapje of een zeepje? Die zaken kan je als klant opgebruiken, brengen weinig afval met zich mee en belanden niet in de lade met prularia. Ook hierbij kan je de klanten op voorhand vragen of ze een doosje of eigen zakje kunnen meebrengen naar je evenement. Of, indien het eten is, kunnen ze het gewoon ter plaatse op eten. Mensen zijn altijd blij met eten. Vooral als het vegan is: dan kan zo goed als iedereen het eten.

#8: Informeer je klanten

Laat de klanten weten dat ze hun eigen drinkfles of herbruikbare zak kunnen mee nemen naar het evenement. Biedt er toch steeds een aantal te koop aan voor wie dat toch vergeten is. Vertel hen wat er te beleven valt en hou hen op de hoogte van je initiatieven en waarom je dit doet. Vertel niét dat er géén goodiebags (meer) zullen zijn. De meerderheid zal dit niet eens opmerken de dag zelf. Er zijn natuurlijk steeds mensen die aanpassingen en veranderingen niet zo leuk vinden. Je zal die groep vermoedelijk horen mopperen. Daarom is de informatie op voorhand erg belangrijk om door te geven. Zodat ook zij zich kunnen voorbereiden en aanpassen. Geef hen daarna een ongelooflijke, onvergetelijke dag en ze zullen merken dat ze er meer van genoten hebben dan van de gratis balpen en de zoveelste jojo voor de kleinkinderen.

… en wat als klant?

balpen illustratie

Vergeet als klant niet om goodiebags in eerste instantie te weigeren. Doordat bedrijven steeds vaker katoenen zakjes gebruiken met mooie ontwerpen, kan de verleiding om toch groot zijn. Als je thuis al een kast vol totebags hebt, denk dan na of je er eentje thuis zou willen weg schenken in ruil voor de nieuwe, voordat je die gewoon gewetenloos aanvaardt.

Meer tips en informatie?

Ik maakte een herbruikbare Zero Waste kalender met 366 zero waste tips . Je krijgt het hele jaar door leuke tips om je afvalberg te verkleinen! Bestel hem hier.

Cover Zero Waste Kalender 3D

Via mijn Zero Waste Podcast kan je nog meer te weten komen over een duurzame levensstijl:

logo zero waste podcast small
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
Instagram
Facebook