Kamperen in Zweden bij zonsondergang

Zero Waste kamperen: Wins en Fails

Duurzaam op vakantie in Zweden

Manlief en ik besloten om met een bevriend koppel, A. en S. naar Zweden te trekken. Een autorit van enkele dagen met tussenstops en een kanotocht van 7 dagen op de Klarälven. Kamperen met zo weinig mogelijk afval. We hebben zelf weinig kampeerspullen in huis dus leenden we wat bij familieleden. Enkel de spullen die we niet konden lenen hebben we aangekocht. We investeerden bv. in een Waka Waka, een zonnescherm om je GSM op te laden.

Voedselrantsoen

Zero waste kamperen

Op reis bespaar je het meeste afval door je voedsel niet in plastic aan te kopen. Manlief haalde zijn dehydrator boven en begon te experimenteren. Hij droogde voedsel en verpakte het in kleine glazen potjes of siliconen stasher bags. Het drogen vraagt tijd, maar het gebeurt op de achtergrond terwijl je verder kan doen met andere zaken. Zo’n dehydrator kan een goede investering zijn om zelf bouillon te maken. Het is ook handig om voedsel langer te bewaren. Onze droge voeding haalden we bij Anders Winkelen. Bulgur, pasta, rijst,… zaken die eenvoudig te bewaren waren in katoenen zakken. We kozen toch voor een paar artikelen in blik of glas, zoals bonen, omdat dit recycleerbaar is. De katoenen zakken, blikken en bokalen verzamelden we in onze waterdichte earthpack. Samen met keukenmateriaal.

Hygiëne

Zero Waste kamperen

We kozen voor Dent Tabs zonder fluoride om de tanden te poetsen zonder de natuur te beschadigen. De bamboe tandenborstels zitten standaard in de toilettas. Ik nam een handgemaakte dagcrème mee met UV bescherming, gemaakt door een vriendin. De deo van Ben&Anna was gesmolten (zie podcast ). Dus haalden we hem uit zijn papieren omhulsel. Manlief goot hem in een afsluitbaar potje en voegde er wat soda aan toe. We namen deze perfect smeerbare deo mee op reis. Voor ons lichaam, ons haar én de afwas namen we 1/2 blok aleppo zeep mee. Aleppo is voedend en natuurlijk. We stopten hem in een washandje dat ook van pas kwam.

Road trip

Onze roadtrip naar het Noorden had enkele tussenstops: In Denemarken de stad Odense en de vikingschatten in Trelleborg. De 2de dag konden we overnachten op een kamping in Mölle, Zweden. We wandelden naar een prachtig natuurreservaat aan zee, waar helaas afval tussen de rosten lag. Ik nam het mee en gooide het in de vuilnisbak. De dag nadien kwamen we aan bij “Byns camping” in Ekshärad. De volgende dag zou onze kanotocht starten. Die avond selecteerden we wat in de wagen zou blijven en wat mee ging. Aangezien we ons voedsel nog zo goed als niet hadden aangeraakt, zagen we in dat we véél te véél hadden en konden we heel wat achter laten. Manlief besloot zijn zelfgemaakte puree uit te testen, het recept was grandioos mislukt. Een goed idee dus om dit toch eerst uit te testen. We besloten de puree dan ook maar in de wagen te laten.

Afval op het strand

Kanotocht

Lukas bij de kano

De volgende dag voerde de organisator ons naar een 100 km hoger punt van de Klarälven. De Klarälven was in het begin smal en uitdagend. Al snel vaarden we in het bredere deel waar je merkt dat je niet alleen bent. De Klarälven is een populaire trekpleister. Je kon er met het hele gezin of je jeugdgroep een vlot huren. Niet iedereen geniet op dezelfde manier van de natuur, sommige vinden dat stereomuziek nodig is. Gelukkig lukte het ons om af en toe de stilte van de rivier op te zoeken. Een plaats om te overnachten kan in Zweden in het wild. De paar nachten dat we aanmeerden op een kamping waren ook welkom: we konden water aanvullen en eens goed op het toilet zitten. Een plank met een gat, maar toch vrij netjes onderhouden. Wassen kon in de rivier. Ook het water kon je drinken wanneer je het kookte en liet afkoelen.

Zero Waste bescherming tegen de zon

Zero Waste zonnebescherming

We reisden door Zweden tijdens de hittegolf in België, we hadden temperaturen rond 30°. Als bleekscheet moet ik me stevig beschermen tegen de zon. Als zonnebescherming kozen we voor een klein glazen potje (30+ factor) van Fair Squared. Anne Drake liet me kennis maken met Alga Maris 50+ zonnespray op haar website. Deze zit in een plastic tube, maar leek me betrouwbaar en onze gezondheid gaat voor. Ik vond ook de Fuka Eri, in metalen doosje, maar besloot deze thuis te laten. Hij smeerde minder goed uit.

Zonnecrème gaat er bij mij zo snel door, dat ik het niet zo’n ramp vind veel in huis te hebben. De Alga Maris gebruikten wij voor de warmste periode van de reis. Ik verbrande niet! Manlief een beetje aan de schouders, nog voor we overschakelden naar de 50+ en hij niet luisterde naar mijn goede raad om zijn schouders te bedekken. De schaduw is nog steeds de allerbeste bescherming tegen de zonnestralen. Ik droeg een hoed en we schuilden in de schaduw tussen 14u en 16u.

Koken op gas of op vuur?

gasvuur kamperen

Gasvuurtjes zijn slecht voor het klimaat omwille van de fossiele brandstoffen. Een kampvuur is dan weer niet goed voor het milieu en zeker tijdens de droogte erg gevaarlijk. Als het kon, kookten we op vuur. Andere keren op gas. Om de voorraad en het koken te beperken, kookten we een grote portie voor 2 dagen. Zodat we de volgende dag deel 2 koud konden consumeren. Rijst en pasta zijn hier ideaal voor. We hebben op deze reis een stuk minder energie verspild dan thuis, denk ik. Want thuis kook je natuurlijk ook.

Aankomst

Onze kanotocht van 7 dagen zat er op na 5 dagen. Stel je voor! De organisator rekent een ruime tijd, zodat je op eigen tempo kan varen. We hadden nu meer tijd om steden te bezoeken. Dan merk je dat het zoeken naar kampeerplaatsen je weg houdt van de steden en veel minder vrijheid geeft dan je denkt. Dus besloten we de twee laatste dagen te overnachten in een hotel. Zo konden we de avonden met A. en S. op ons gemak doorbrengen en gezellig rondhangen in steden zoals Helsingborg (Zweden), Roskilde (Denemarken) en Bremen (Duitsland). Aanraders!

Zero Waste kamperen: Fails

• Muggenzalf en medicijnen: Door het warme weer was er een zware muggenplaag. Aan land zwermden de muggen om je heen en beten je overal. Ook dazen waren talrijk. We hadden muggenbandjes, maar deze helpen niet bij zo’n plaag. Ik stond vol bulten, zag rood en manlief reageert allergisch op beten. We hadden pijn en slapeloze nachten van de jeuk. Bij de eerste beste apotheek die we vonden kochten we verzorging. Spijtig genoeg zaten deze in plastic flesjes en tubes.
  • Plastic zijl: Manlief kocht een plastic zijl aan om spullen te beschermen tegen water of om de grond te bedekken. Erg spijtige zaak. We hebben het zo goed als niet gebruikt.
  • Rietjes: In Zweden, Denemarken of Duitsland. Ook hier geven ze je een rietje bij je drankje, zelf als je het vraagt om het niét te geven.
  • Magnum: Om de één of andere reden waren “magnums” hot topic op reis. Ijs op hoorntjes waren niet altijd te vinden. Tijdens de kanotocht gingen we eens aan land en we vonden een klein winkeltje. We hadden zo zin in iets fris dat we ons eventjes lieten gaan en genoten van een Magnum.
  • Tent: We leenden de tent van mijn ouders. Eén van de steunpalen was helaas gebroken en opnieuw vast gehecht. Na onze reis vrezen we dat de tent geen binnenkort gewoon op het containerpark belandt. Toch ga ik nog onderzoeken wat we kunnen doen! (update! Zie onderaan!)

Zero Waste kamperen: Wins

• Voedsel drogen: Op de puree na had manlief erg lekkere bouillon en groentenmixen gemaakt om bij pasta, rijst of bulgur te eten. Onze recepten waren best in orde!
  • Toerbrood: A. en S. hadden brood gemaakt dat héél hun reis mee ging! Gevuld met noten en vezels geeft het ook nog eens energie voor de hele reis.
  • Aleppozeep: Aleppo zeep is een wondermiddel. Zelf hardnekkige vlekken krijg je uit je kleding, gebruik dan wel warm water.
  • Fruit: Erg blij dat we voldoende vers, onverpakt fruit konden aankopen onderweg!
  • De hervulbare drinkbus: Onmisbaar

Zero Waste kamperen: Besluit

Zero Waste in Zweden

De reis was een uitdaging en leerzame ervaring. Ik ben al gelukkig als ik een vikingschip, -hut of dorp zie. Dat maakte de reis voor mij het meest fascinerende en heeft niéts met Zero Waste kamperen te maken, maar ik zeg het er toch maar even bij. Ik ben blij dat ik met basisbehoeften in een tent heb leren leven terwijl je ’s nachts een eland of een wolf hoort roepen.

Zero Waste mag nooit in de weg staan van plezier, sociaal leven en gezondheid en dat heeft het deze reis opnieuw niet gedaan. Het is een spijtige zaak om te zien dat niet iedereen op een vlot of kano vaart met respect voor de natuur. Zo zag je in lagere gedeeltes van de rivier langs de oever steeds meer vervuiling door zonnecrèmes, zeep of plastic. Zweden zelf hecht veel aandacht voor zijn natuurgebieden en het is fascinerend hoeveel respect er is op de kampeerplekken voor het materiaal. In winkels kan je vaak een bulk gedeelte vinden. Als je Zweden nog niet zag, het blijft aan te raden om er eens naar toe te gaan. Zonder vliegtuig, natuurlijk.

Update 16 augustus 2019:

tent hersteld

Goed nieuws, mijn vader kon de tent herstellen. De stok werd aan elkaar gezet met krimpkous. Daarmee zet je ook elektrische kabels aan elkaar vast. Binnen in de stok stak hij een ijzeren kabel. Ter vervanging van een afgebroken stukje heeft hij een vijs in de stok gedraaid.

Meer tips en informatie?

Ik maakte een herbruikbare Zero Waste kalender met 366 zero waste tips én ik heb een podcast!

Thumb Zero Waste Kalender
logo zero waste podcast small

5 Replies to “Zero Waste kamperen: Wins en Fails”

1. Als de tent kapot is: hergebruik de stof! Het is perfect waterdichte stof voor allerlei naaiprojectjes. Ik maak er vooral waterdichte zakken in alle formaten van. Maar maakte vb ook een hoboroll, slabbbetje, waterdichte overhandschoenen vr op de fiets, framebag voor op de fiets… Als je er zelf niets mee doet, wil ik de stof wel ?

1. Dag Elyne,

bedankt voor je toffe reactie! Ik ben geen naaister en ik kan ook heel weinig zelf uitvangen. Maar je hebt gelijk, het blijft een waterdichte én handige stof.
      Ik vraag mijn ouders wat ze met de tent doen en indien ik de stof naar jou opstuur, zou je mij dan een aantal waterdichte zakken willen maken? 🙂
      (zullen we dit dan verder privé bespreken?)

Liefs,

Veerle

2. Dag Elyne, ik ga m’n Quechua festivaltent na jarenlange dienst (10+) helaas moeten afdanken wegens ’n kapotte rits, en Decathlon kan (of wil) ze niet vervangen. Als ik je er een plezier mee kan doen: je kan me contacteren op christof.colle@gmail.com

3. Dag Eline, ik schreef vandaag een update over de tent: hij werd toch nog hersteld door mijn vader!